Projektowanie stron internetowych ideox.pl

aktualnie....


2014-01-29

     Kilka miesięcy temu nabyłem nowy klocek w układance w postaci silnika FJ20E. Klocek to również dobre określenie jego gabarytów i samej wagi. Silnik jest dość ciężki jak na 4 cylindrowca. Źródła podają wagę około 170kg i jestem w stanie w to uwierzyć.
Silnik, który posiadam to zwykły FJ20E dysponujący niecałymi 150 KM. Występowały również wersje z Turbo (187 KM) i turbo + intercooler ( 202 KM) z dodatkowym T w oznaczeniu (FJ20ET). Silnik jak na swoje lata jest bardzo zaawansowanej konstrukcji. Po pierwsze zastosowano elektronicznie sterowany sekwencyjny wtrysk paliwa, w  skrócie ECCS (Electronic Computer Controll System). Nie jest to nic szczególnego w dzisiejszych czasach, jednak 30 lat temu pachniało nowością i wyprzedzało gaźnikowe systemy w oszczędności dozowania i stechiometrycznym doborze mieszanki wspierając się sondą lambda. Ciekawym patentem jest w tym silniku podciśnieniowe sterowanie kątem wyprzedzenia zapłonu.  *** Jeżeli chodzi o samą budowę: kilka dni temu zdemontowałem głowicę, troszkę ją wyczyściłem i rozebrałem (taki fetysz :P). Zastałem tam oczywiście 16 zawórów, 2 wałki i co mnie niezmiernie ucieszyło szklanki a nie jakieś dziwne popychacze. Z tego co doczytałem samo zastosowanie szklanek (pomimo że generuje ciut większe tarcie) ma ogromną zaletę w silnikach kręcących się do wyższych obrotów. Sama szklanka zapewnia zaworowi stabilność i brak możliwości ruchów poprzenych. w FJcie zastosowano również 2 sprężyny zaworowe. Przypuszczam że zastosowanie 2 sprężyn ogranicza występowanie drgań własnych albo jeżeli nie ogranicza to np eliminuje powstawanie takich drgań własnych w tym samym czasie - jedna wpadnie w rezonans to druga o innej charakterystyce nadal pracuje po prawnie ) oczywiście jest to moje przypuszczenie i proszę nie brać tego do serca, ewentualnie mnie poprawić (pisząc na motodd@wp.pl).  **** Trzecim fajnym elementem w głowicy jest centralnie umieszczona świeca, dzięki której rozporowadzenie czoła płomienia jest jednakowe w każdym kierunku i sam proces spalania kończy się w tym samym czasie. ****  Wałki są napędzane podwójnym łańcuchem. Kąty otwarcia dla ssącego i wydechowego są równe 256 stopni (wiem że w sporcie stosuje się i 320, jednak dla silnika uturbionego nie ma to aż takiego znaczenia).
   "Kończąc tę krótką rozgaworę" umieszczam kilka zdjęć i filmów z kraju i ze świata. Enjoy.
 


Oraz kilka filmików. Miedzy innymi najmocniejszy FJt na świecie w dragu.